onsdag 20. mai 2009

Reis til Leka!

18.mai var jeg på bedriftsbesøk på Leka. Jeg var bla. på besøk hos reiselivsbedrifter.
Leka er en vakker øy med en spesiell geologi og spesiell natur. Den er vakker og eksotisk. Jeg er sikker på at Leka har store muligheter når det gjelder reiseliv og arbeidsplasser og verdiskaping knyttet til denne næringa.
Utfordringa for reiselivsnæringa på Leka er den samme som den er i andre deler av distriktsnorge: markedsføring og samarbeid.
For å få turister til Leka så må turistene vite om at Leka eksisterer. Spesielt når det gjelder fisketurisme har noen av aktørene lyktes veldig godt. Leka camping er et eksempel på at man kan lykkes selv i små kommuner. Der er de i disse dager i ferd med å ta i bruk tre helt nye, høystandard hytter. Og de melder om god interesse og lyse utsikter for sesongen.
Jeg tror likevel at Leka bør tenke på hvordan de skal få reiselivsaktørene til å samarbeide om utvikling av reiselivsnæringa og markedsføring av øya. Alle har felles interesse av at det kommer flere tilreisende til Leka – og da bør alle bidra til at det skjer.
Jeg lovte ut at vi fra fylkeskommunen selvfølgelig vil stille opp i en slik sammenheng – og det skal vi gjøre!
Vi har mange vakre reisemål i Nord-Trøndelag, Leka er et av disse og Leka er vel verdt et besøk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar