mandag 23. mars 2009
Transportplan for framtida
Regjeringas forslag til Nasjonal Transportplan 2009-2019 er et godt forslag som vil bidra til positiv utvikling av Nord-Trøndelag. Det er viktige prosjekter som skal gjennomføres, både på stamveg og jernbane.Vi har endelig fått det store gjennomslaget for satsing på Trønderbanen! Visjonen «Trondheim – Steinkjer 1 time» er ikke lenger en visjon, men ei realistisk målsetting. Regjeringa vil bruke over 1 milliard kroner på å ruste opp Trønderbanen, og dette kommer i tillegg til bygginga av Gevingåsen tunnel. Dette er ei historisk satsing på jernbanen i regionen og er viktig for både næringslivet og for oss som bor her. Redusert reisetid vil føre til en kraftig økning av antall passasjerer. Utredninger viser at når reisetida er redusert til 1 time fra dagens 2 timer, så vil antall passasjerer øke fra 1 million pr. år nå, til 3 millioner pr.år! Dette vil være positivt både for miljøet og for sikkerheten på vegene, i og med at de nye passasjerene vil hentes fra privatbilene.Redusert reisetid på Trønderbanen vil redusere avstanden mellom Trondheim og Steinkjer og utvide pendlerområdet. Dette vil gi både arbeidstakere og arbeidsgivere større valgmuligheter. For oss i Nord-Trøndelag vil det være positivt i seg selv å komme nærmere forsknings- og kompetansemiljøene i Trondheim.På E6 er det mange viktige prosjekter som skal gjennomføres, flere enn i de siste transportplanene. E6 utbygginga gjennom Steinkjer skal fullføres med videre utbygging fram til Asphaugen. Strekningen Harran – Nes bru skal legges om, inkludert bygging av ny Nes bru.Det skal vurderes å rassikre Langsetberga i Snåsa gjennom bygging av tunnel. På Stjørdal skal utbygginga av E6 fram til Kvithammar fullføres, og det signaliseres at det vil være aktuelt å prioritere statlige midler til videre utbygging av E6 til firefelts veg på strekningen Kvithammar – Åsen. Når det gjelder dette prosjektet så har regjeringa hørt på ønskene fra lokale og regionale politikere om å se ei utbygging av E6 Kvithammar – Åsen i sammenheng med en omlegging av Trønderbanen.Når opposisjonspartier påstår et dette er en dårlig plan, både for landet generelt og for Nord-Trøndelag spesielt, er det betimelig å minne om at denne planen er en økning på 45% fra forrige Nasjonale Transportplan. Det er ikke dårlig – det er ei storsatsing på samferdsel!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar